Ook voor webteksten ga je naar de copywriter!Webteksten schrijven voor je website? Zo doe je dat!

Webteksten schrijven vraagt om andere vaardigheden dan het schrijven van een brief voor je vriend, vriendinnetje of zakelijke partner op papier. Je hebt te maken met andere spelregels. Maar als je die eenmaal doorhebt, kun jij ook aan dit spel meedoen. Of nog beter meeschrijven.

Let’s KISS! (Een gouden webteksten regel!)

Let’s KISS! Keep It Short and Simple. Misschien wist je het al: de bezoekers van websites lezen niet echt webteksten. Ze scannen de boel. Hup, even vluchtig door het geheel heen en klaar. Daarom moet jij, of de copywriter, de boodschap kernachtig overbrengen. Allerlei verwijzingen naar andere teksten via links zijn daarbij niet handig. De lezer wil hapklare brokken. Lijstjes met bullets zijn daar een voorbeeld van.

Maak (dus) een lijstje! Werk met bullets, maximaal 7, in oneven aantallen. Net zoals de bloemist(e) vaak met oneven aantallen rozen werkt voor het mooiste resultaat. Of klaprozen. Kan ook. Het is bewezen dat de eerste en de laatse bullet het beste blijft hangen bij je lezer. En drie bullets zijn het meest ideaal. Gebruik die kennis dus goed.

Scrollen is weghollen (Toegegeven; er zijn betere tussenkopjes te bedenken.)

En denk aan the fold, de vouw, van je beeldscherm. Als mensen moeten ‘scrollen’, haken ze vaak ook af. Plaats dus datgene in het zicht, boven the fold, wat direct de aandacht moet krijgen.

Schrijf je eigen teksten

Let op dat je niet klakkeloos de webteksten van de fabrikant overneemt voor je webproducten. Zulke teksten, vaak letterlijk vertaald uit bijvoorbeeld het Engels, halen het leesplezier bij je lezer weg. Dàg potententiele klant! Steek dus tijd in het schrijven van goede advertorials en productteksten. Zelfs als ze weinig woorden nodig hebben.

Samenvattend:

  • Let’s KISS: Keep It Short and Simple.
  • Werk met opsommingslijstjes.
  • Laat je lezer niet onnodig scrollen.
  • Schrijf je eigen teksten.
  • Of huur een goede copywriter in!

En je hebt net geleerd: de laatste bullet blijft het beste bij de lezer hangen. (Iets met: huur een goede copywriter in …)